0517 - 53 19 01 info@fysiowitmarsum.nl

Beweegprogramma’s

Onze kijk op bewegen
Alles lijkt zo eenvoudig en vanzelf te gaan. Dagelijks maken we duizenden bewegingen: we lopen, rennen, pakken voorwerpen, praten met anderen, sporten, maken muziek, lezen, eten en schrijven… Bewegen is zo normaal, dat we bijna kunnen zeggen: bewegen is leven!
Pas als er iets mis gaat met bewegen, als bewegen pijn doet, komen we er achter hoe belangrijk bewegen in ons leven is. Het menselijk bewegen is mooi en ingewikkeld tegelijk. We hebben veel mogelijkheden om ons aan te passen om hoe dan ook te kunnen blijven bewegen, ondanks schade aan bijvoorbeeld spieren of gewrichten. Bovendien heeft het lichaam beweging nodig. Bewegen heeft invloed op onze gezondheid en is ook direct van invloed op onze veroudering.
 
Te weinig bewegen heeft nadelige gevolgen:

  • Het leidt tot een grotere kans op het krijgen van ziekten en aandoeningen op jonge leeftijd, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en dementie
  • Het leidt tot een grotere kans op vroegtijdig overlijden
  • Te weinig bewegen tast onze biologische klok aan
  • Ons afweersysteem wordt zwakker, waardoor we sneller en langer ziek zijn.

Aan de andere kant leidt voldoende beweging tot een betere gezondheid en een betere gezondheid leidt weer tot meer bewegingsmogelijkheden. Om uzelf te kunnen redden, is het noodzakelijk om in staat te zijn zelfstandig te bewegen, eventueel ondersteund met hulpmiddelen.
 
Beweegnormen in Nederland
De minimale hoeveelheid beweging die nodig is voor het op peil houden of verbeteren van uw gezondheid is vastgesteld met de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB). Deze norm is tot stand gekomen op basis van wetenschappelijk onderzoek.
 
De NNGB bevat de volgende adviezen:

  • Jongeren tot 18 jaar: dagelijks minstens 60 minuten matig-intensief bewegen. Denk daarbij aan aerobics, skateboarden of hardlopen (8 km/u).
  • Volwassenen (18-55 jaar): minstens 30 minuten matig-intensief bewegen op minimaal 5, bij voorkeur alle dagen van de week. Matig-intensief bewegen betekent voor volwassenen bijvoorbeeld stevig wandelen (5 km/u) of fietsen (16 km/u).
  • Voor 55-plussers geldt dezelfde norm als voor volwassenen, maar met een aangepaste intensiteit: matig-intensief is bijvoorbeeld wandelen op 4 km/u of fietsen op 10 km/u.

Bewegen is het belangrijkste in de fysiotherapie. De behandeldoelen hebben daarom bijna altijd met bewegen te maken. Daarnaast wordt bewegen gebruikt als middel om andere gezondheidsdoelen te behalen.
 
Het beweegprogramma
Wanneer u een verwijzing van uw huisarts of specialist krijgt voor het volgen van een beweegprogramma, kunt u bij ons terecht. Eerst gaan we met u in gesprek om samen uw persoonlijke doelen op te stellen. Daarna brengen we uw gezondheid in kaart met enkele tests.
Het totale programma duurt ongeveer drie maanden, waarin u twee keer per week maximaal een uur komt trainen in ons trainingscentrum. Halverwege evalueren we het programma en passen we uw programma zo nodig aan. Na drie maanden wordt er een eindtest gedaan om te kijken of uw persoonlijke doelen gehaald zijn.
 
Onze fysiotherapeuten kunnen u een beweegprogramma aanbieden voor klachten door:

  • COPD
  • Diabetes
  • Etalagebenen (Perifeer Arterieel Vaatlijden)

Hiervoor is wel een verwijzing nodig van de (huis)arts. Wanneer u voldoende aanvullend verzekerd bent, wordt het beweegprogramma door de verzekering (deels) vergoed. Vraag ons om advies.
Het is ook mogelijk om na het beweegprogramma in ons Trainingscentrum door te blijven sporten. Hierdoor wordt en blijft bewegen weer de normaalste zaak van de wereld. Dit alles onder professionele begeleiding.
 
Wilt u meteen een afspraak maken? Vul dan het contactformulier in. Wilt u eerst even overleggen? Bel ons dan gerust: 0517 – 53 19 01.